امید تاجیک / گفتگو

گفتگویی با امید تاجیک ( آهنگساز – تنظیم کننده )

تهیه و تنظیم : سید مهدی موسویمیرکلایی

 امید تاجیک . آهنگساز و تنظیم کننده . متولد تهران . یکی از هنرمندانی است که در چند سال اخیر آثار بسیار زیبا و ارزشمندی از وی در آلبوم ها و برنامه های تلویزیونی شنیده ایم . در این شماره سایت پیله ها ی شیه ای گفتگویی با او داشته ایم  که حاصل آن را در زیر می خوانید :

از چه زمانی کار حرفه ای را شروع کردید ، از کارهای گذشته و در دست تهیه تان بگویید ؛

کار حرفه ای را از حدود سیزده سال پیش شروع کردم ، از اولین آثاری که در زمینه آهنگسازی انجام دادم ، کارهایی برای تئاتر بود که چند قطعه بی کلام ساختم ، همچنین برای تیتراژ برنامه ی کودکان با تلویزیون جام جم (برون مرزی) همکاری کردم اما با ساختن آهنگ هایی در دومین آلبوم برادرم "امیر تاجیک" به نام "زیر آسمان شهر" بیشتر به این نوع موسیقی گرایش پیدا کردم . پس از آن با خوانندگان دیگری نیز شروع به همکاری کردم از جمله شهرام سپهره ، سیامک خسروانی ، بیژن امینی ، ایمان قیاسی و .... در حال حاضر نیز آلبوم دیگری را برای امیر آهنگسازی و تنظیم نموده ام که به زودی منتشر می شود . مدتی است آلبومی را با صدای خودم در دست تهیه دارم و آهنگ هایی را نیز بر روی ترانه های دوستانم "علیرضا حسینی لرگانی" و "علی محرابیان" ساخته و اجرا کرده ام و با همراهی این دوستان کارهای دیگری را نیز خواهم ساخت و در نهایت در قالب آلبوم به انتشار می رسانم . در آلبوم جدید امیر تاجیک نیز ، ترانه ای را به عنوان خواننده مهمان اجرا کرده ام .

شما چندین و چند اثر زیبای تلویزیونی و سازمانی به مناسبت های مختلف در کارنامه تان دارید که با استقبال خوبی هم مواجه شده بودند ، در مورد آنها بگویید ؛

آهنگ "خاک خوب" (بوسه بزن به دستی ، که گل نشونده در باغ ...) را به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر به درخواست شبکه سوم سیما روی شعری از "بامداد جویباری" ساختم که با صدای امیر منتشر شد . همچنین آهنگ منتخب تیم ملی فوتبال در جام جهانی 2006 آلمان را با صدای امیر و شعری از "اشکان شب افروز" (آواز می خوانم وطن ، از توپ و از دروازه ها...) ضبط و ارائه کردم . بر روی ترانه ی "حماسه" (یه حماسه مونده باقی ، یه حماسه از دلیران ...) از سروده های دوست خوبم "علیرضا حسینی لرگانی"  به درخواست ارتش ایران آهنگی را به مناسبت روز ارتش ساختم که با صدای امیر همراه شد . پس از آن به مناسبت انتخابات آهنگ "خلقی غرور آفرین" (خلقی غرور آفرین ، هم ریشه با بغض زمین ...) را با شعری از "کیوان زهرابی" و صدای امیر منتشر کردیم که آن هم مورد توجه قرار گرفت . آبان 85  به سفارش سازمان آتش نشانی ایران و به مناسبت روز جهانی آتش نشانان ، آهنگ "ابرمرد" (ای همه شور و شهامت ، فاتحان عشق و اعجاز ...) را بر روی شعری از "علیرضا حسینی لرگانی" ساختم که آن نیز با صدای امیر ضبط شد و در افتتاحیه ی مسابقات جام جهانی آتش نشان ها با صدای امیر و همراهی گروه موسیقی " اینان " و نوازندگان زهی و بادی ارکستر ملی ایران به صورت زنده اجرا شد و از طرف ایران به المپیک جهانی آتش نشانان تقدیم شد . در یک فیلم سینمایی به کارگردانی "جعفر سیمایی" آهنگسازی کرده ام ، همچنین موسیقی متن و ترانه های فیلم "هشتمین روز" به کارگردانی "بهروز فرجی" را نیز ساخته و تنظیم کرده ام که با صدای " امیر تاجیک " اجرا شد . پیشنهادی نیز برای ساخت موسیقی تیتراژ سریال "ملک دل" به کارگردانی آقای دُرمنش داشتم که بر روی شعری از افشین یداللهی این کار صورت گرفت و با صدای امیر ضبط شد که البته هنوز این سریال پخش نشده است . تابستان امسال نیز برای تیتراژ برنامه ی مثلث بر روی شعری از رضا رشیدپور آهنگی را با کمترین زمان ساختم که با صدای امیر ضبط و از شبکه تهران پخش شد .

از آلبوم جدید امیر بگویید ، به چه مرحله ای رسیده است و چرا پس از گذشت چندین سال از انتشار آلبوم زیر آسمان شهر ، هنوز آلبوم سوم امیر تاجیک منتشر نشده است ؟

آلبوم جدید امیر ، مراحل پایانی میکس و مسترینگ را در کشور ترکیه گذرانده و پس از اخذ مجوز نهایی ، هم زمان به صورت صوتی و تصویری منتشر می شود . در این آلبوم که "شیطان" نام گرفته ، سه ترانه از "علیرضا حسینی لرگانی" و ترانه هایی از مسعود هوشمند ، افشین یداللهی ، افشین مقدم ، بهمن بهمندار ، رضا رشیدپور و ... قرار دارد . به جز آهنگ "چراغ" با شعری از مسعود هوشمند که از ساخته های حسین واثقی می باشد و توسط عبدی یمینی تنظیم شده ، آهنگسازی و تنظیم باقی کارها را من عهده دار بودم . تأخیر در آلبوم امیر بیشتر به دلیل پرداختن به اجراهای زنده و کارهای تلویزیونی و سازمانی بوده ولی در حال حاضر تمام تمرکزمان روی آلبوم است و به زودی آن را منتشر خواهیم کرد .

خصوصیات آهنگ و تنظیم درست ، و معیار یک ترانه خوب  را در چه می دانید ؟

یک آهنگساز باید از روانشناسی مردمی برخوردار باشد تا اثری را که می سازد مورد قبول مردم قرار گیرد و از یک حرکت ملودیک نو و غیرتکراری در آن استفاده کرده باشد ، همچنین از نظر تکنیکی نیز از جایگاه مناسبی در موسیقی برخوردار باشد . با توجه به این ویژگی ها ، وظیفه ی تنظیم کننده است که آهنگ و شعر و آواز را با یک سازماندهی و سازبندی مناسب روز از نظر نوع ریتم ، نوع صدا ، تلفیق صداها ، آکسان گذاری های مناسب و ... به زیبایی به گوش مخاطب برساند . ساختار ترانه باید از کلمات و واژهای به روز و تأثیرگذار ، آهنگین و در عین حال عامه فهم شکل بگیرد ، ترکیب ها و تصویرهای تازه تر  و ترجیع بند زمزمه پذیر و اثرگذاری را در خود داشته باشد ، تداوم مضمون داشته باشد و در وزن ها و ریتم های جدید تری نوشته شود تا سبب خلاقیت در آهنگسازی نیز شود . تازه با در نظر گرفتن تمامی این موارد ، این ترانه سراست که باید با درایت و تجربه ی خود به گونه ای کلمات را در کنار هم بچیند تا در آخر ترانه ای حاصل آید که در اذهان ماندگار شود .

شما با ترانه سرایان بنامی کار کرده اید ، ترانه کدامیک از آنها را بیشتر می پسندید و با آن رابطه حسی بهتری دارید ؟

من در مدتی که آهنگسازی را به شکل حرفه ای انجام دادم ، با ترانه سرایان خوبی همکاری داشته ام از جمله محمدعلی شیرازی ، بامداد جویباری ، علی ناصری ، فریبا وکیلی ، افشین یداللهی ، علیرضا حسینی لرگانی ، بهمن بهمندار ، کیوان زهرابی و .... اما به خاطر صمیمیتی که با علیرضا حسینی ، بهمن بهمندار و افشین یداللهی دارم ، با ترانه هایشان ارتباط حسی بهتری برقرار می کنم و برایم قابل درک ترند ، ضمن اینکه کلام و اندیشه شان را نیز می پسندم .

به نظر شما چرا موسیقی های امروز ، تاریخ مصرف کوتاهی دارند و پس از مدتی کنار گذاشته می شوند ؟

گوش مردم با انواع ملودی های مختلف آشنا شده ، با رسوخ آهنگ های بیگانه به موسیقی ما و کاور شدن بسیاری از آثار خارجی زبانان در اینجا و ضعف و کپی کاری و مشابه بودن ملودی ها ، تنظیم ها ، صدا ها و ترانه ها ، همچنین حمایت شبکه های ماهواره ای از آثار ضعیف و بی محتوا ، سخت گیری های بی دلیل مسئولین در رأس کار در رابطه با صدور مجوزهای کنسرت ها و کاست ها که سبب ساخت و پخش پی در پی آثار بدون مجوز به صورت سی دی های قاچاق و یا انتشار از طریق اینترنت شده و بسیاری مسائل دیگر باعث آسیب پذیری موسیقی پاپ امروز شده اند . متأسفانه بی دقتی عوامل سازنده آثار ، از جمله ترانه سرایان تازه از گرد راه رسیده ی استاد شده ! ، آهنگسازان فاقد خلاقیت و دانش آهنگسازی ، خوانندگان پر اشتباه و نابلد و سایر عوامل وابسته ، با ارائه ی گسترده آثار سطحی و بی ارزش باعث پایین آمدن سطح سلیقه مخاطبین شده اند و خب با توجه به همه ی این موارد و بسیار موردهای دیگر ، این کاملاً طبیعی است که آثار ساخته شده امروز تاریخ انقضاء کوتاهی داشته باشند و خیلی زود کنار گذاشته شوند .

در پایان اگر حرف خاصی دارید ، بفرمائید ؛

جوانان ما بسیار با استعداد هستند ، چه خوب است که این همه استعداد و ذوق در مسیر درستش به حرکت در آورده شود . متاسفانه این روزها موسیقی ما به بیراهه می رود ، من معتقدم که با تعلیم درست و با تلاش و تمرین زیر نظر استاد و معلم موسیقی ، می توان جوانان را به مسیر درست هدایت کرد و آینده ی روشنی برای موسیقی کشور رقم زد .

/ 0 نظر / 8 بازدید