ترانه سرزمین مادری

فستیوال ترانه سرایی را چه شد ؟! *

"گزارشی از آخرین اخبار جشنواره ی ترانه های سرزمین مادری"

 

 

استارت جشنواره "ترانه های سرزمین مادری" از یک سال پیش توسط دو نهاد خصوصی فرهنگی (چلچراغ و پرشین بلاگ) در چنین روزهایی زده شد و با هزار امید و آرزو و با به خدمت گرفتن بهترین داور ها و برگزار کننده ها شروع به کار کرد ، سیل عظیم آثار ارسالی نشان دهنده ی جدیت ماجرا بود و در مدت زمان کمی تمام جامعه ی ترانه درگیر آن شدند و به قول معروف نقل محافل موسیقی و ترانه سرایی شد . اما این روند تحت تاثیر مسائل روز اجتماعی قرار گرفت و از آنجا که عموم دست اندر کاران از یک طیف فکری خاص بودند طبیعی بود که این اتفاقات در روند جشنواره خللی وارد کند .

به سراغ جشنواره ی "ترانه های سرزمین مادری" می روم. جشنواره ای که بنا به دلایلی که بر همه گان پوشیده نیست مسکوت مانده است و نه خبری از نتایج نهایی است و نه خبری از برگزاری جشن اختتامیه .

جشنواره ی ترانه های سرزمین مادری برای دومین بار با همکاری سایت بزرگ پرشین بلاگ و هفته نامه ی چلچراغ حرکت وسیعی را در زمینه ی انتخاب بهترین ترانه نویس جوان و با هدف ارتقای سطح ترانه سرایی و محک آثار در اول فروردین ماه سال گذشته آغاز کرد.

مراحل جشنواره به این صورت بود که علاقه مندان آثار خود را در مدت زمان تعیین شده از طریق پست یا از طریق آدرس الکترونیکی و کامنت های خصوصی که در سایت ویژه ی جشنواره قرار گرفته بود ارسال کردند ، هرچند که عده ای از حاشیه سازان از نحوه ی ارسال آثار ایرادهایی گرفتند که خوشبختانه بی مورد بود و این مرحله  با موفقیت انجام شد.

در مرحله ی نخست 321 نفر آثار خود را در موضوعات کودک ، عاشقانه ، مذهبی ، اجتماعی و بخش ویژه که مربوط به ایران بود ارسال کردند که این تعداد بالای افراد ، نشان از استقبال بی نظیر از جشنواره بود .

آثار به صورت کدبندی شده و بدون ذکر نام در اختیار داوران قرار گرفت.

وقتی از نیلوفر لاریپور که یکی از داوران مرحله ی نخست بود در رابطه با حجم و کیفیت آثار پرسیدم اینگونه پاسخ داد:

من شخصا سطح آثار را بسیار خوب دیدم و از جهتی اصلا انتظار این حجم زیاد ترانه و با این سطح کیفی را نداشتم و این کار داورها را سخت خواهد کرد .

مرحله ی نخست توسط سه داور محترم ؛ خانم نیلوفر لاریپور ، دکتر افشین یداللهی و آقای عبدالجبار کاکایی انجام شد که هر سه  از ترانه سرایان بزرگ و مطرح بعد از انقلاب اسلامی هستند.

در این مرحله 73 نفر در موضوعات مختلف انتخاب شدند که قرار بر این بود که آثار این عزیزان در کتابی به همین عنوان چاپ و در اردیبهشت ماه سال 89 در نمایشگاه بین المللی تهران رونمایی بشود.

قابل پنهان نیست که جریانانتخاباتو فرایند پیش و پس از آن تمام برنامه های برگزار کننده گان را به هم ریخت و این روند به طوری که باید پیش نرفت .

وقتی به کامنت های وبلاگ جشنواره رجوع میکنم ، با سیل عظیمی از معترضان مواجه می شوم که خواهان پاسخگویی برگزار کننده گان هستند ؛ تاریخ اختتمامیه را اعلام کنید ، چرا این وبلاگ به روز نمی شود و خبری از جشنواره نیست ، برنده گان چه کسانی هستند و ...

عده ای معقولانه و به جا سؤال کردند و متاسفانه بسیاری هم وضع موجود را نادیده گرفته و فقط سعی در به چالش کشیدن جشنواره ، داوران ، اجرا کننده گان وفضای موجود دارند .

وقتی از دبیر اجرایی جشنواره آقای مهدی موسوی راجع به اختتامیه و برنده گان نهایی پرسیدم توضیح داد که:

باید فضای موجود را درک کرد . در شرایط حاضر امکان برگزاری جشن اختتامیه را نداریم . به هزاران دلیل که بر همه پوشیده نیست . حمایت کننده های جشنواره قول مساعدت داده اند و این نیاز به زمان دارد .

شرکت کننده ها مطمئن باشند که اختتامیه برگزار و برنده ها اعلام می شوند . ما نمی گذاریم تلاش شبانه روزی یک تیم بی فایده به پایان برسد .

مرحله ی نخست داوری بر اساس معیار های شخصی کارشناسان وداورانجشنواره صورت گرفت و بعد از داوری های ابتدایی و برخوردار بودناز حداقل های معمول  وارد بخش داوریاصلی شد .

از دکتر یداللهی پرسیدم :

جناب یداللهی معیارهای انتخاب آثار در مرحله ی ابتدایی چیست ؟

آثاری برگزیده می شوند که در آنها اصول ادبی رعایت شده باشد ، دارای نوآوری زبان و تکنیک باشند ، تکراری نباشند و قابلیت موسیقیایی و اجرا را داشته باشند .

نیلوفر لاریپور نیز اینگونه پاسخ داد که:

یک آثار باید تمام نکات لازم از نظر اصول و قواعد را دارا باشد از جمله : وزن و قافیه ، آرایه ها ، صنایع لفظی و ادبی و ... از همه مهمتر اینکه ترانه گی داشته باشد و قابل اجرا باشد . بسیاری از آثاری که ارسال کرده اند اصلا ترانه نیستند و از هیچ اصولی پیروی نمی کنند یا اینکه ارتباطی به موضوع انتخاب شده ندارند ، حتی تعدادی از افراد شعر سپید ارسال کرده اند .

دور دوم و نهایی داوری توسط اساتید بزرگ و محترم جامعه ی ادبی از جمله استاد محمدعلی بهمنی انجام خواهد گرفت و در نهایت اسامی برگزیده گان نهایی در جشن اختتامیه ی جشنواره که به همین منظور برگزار میشود و تاریخش مشخص نیست اعلام خواهد شد .

میزان بازخورد سایت ها و مجلات و جامعه ی ادبی نسبت به جشنواره ی ترانه های سرزمین مادری بیش از حد انتظار و مثبت بود و امیدواریم روز به روز شاهد پیشرفت و اجرای بهترین آثار در زمینه ترانه و موسیقی و برگزاری جشنواره هایی این چنینی باشیم .

دکتر یداللهی در پایان گفتگویم که به بهانه ی داوری مرحله ی نخست انجام دادم گفت :

برگزاری این دست جشنواره ها به بالا بردن سطح ترانه ی امروز کمک خواهد کرد .

باشد که با این برنامه ها سهم خود را در این راه ادا کنیم و به جایگاهی که شایسته اش هستیم  برسیم.

 

در پایان به حمایت کننده گان ، اجرا کننده گان و شرکت کننده گان جشنواره ی ترانه های سرزمین مادری خشته نباشید می گویم و سالی پر از اتفاقهای خوب را برایشان آرزومندم.

 

" باران باش , ببار و نپرس کاسه های خالی از آن کیست."

پاینده باشید.

 

تهیه و تنظیم : فروزان مظفری

----------------------------------------------

این مطلب در شماره ١١ و ١٢ مجله ارمغان فرهنگی کار شد *

/ 0 نظر / 8 بازدید