بامداد بیات / گفتگو

ای بزرگ موندنی ...

مصاحبه با بامداد بیات آهنگساز

       

چند ماهی میشود که جامعه ی هنری و بالاخص موسیقی کشور در غم از دست دادن هنر مندی بزرگ به سوگ نشسته است. آهنگ ساز جاودانه ای که آثارش آرامش  بخش  حافظه ی سه نسل از جوانان این مرز و بوم میباشد. بابک بیات ،  بعد از وفات او این سوال در ذهن جامعه ی موسیقی کشور به وجود آمد که چه کسی به واقع میتواند ادامه دهنده ی راه این هنر مند بزرگ باشد . من در شماره های قبلی همین نشریه وهمینطور دوستانم در نشریات و سایت های دیگر به این سوال پرداختیم وتا حدی به جواب هایی رسیدیم  . اما از وقتی که با بامداد بیات آشنا شدم به پاسخ سوال خود که قبلها مطرح کرده بودم رسیدم و به ادامه ی راه بابک بیات بزرگ امیدوارتر شدم . شما را به خواندن گفتگوای با این هنرمند جوان دعوت میکنم.

 

بامداد بیات (آهنگساز) متولد 13 مرداد 1364 است در سن یازده سالگی وارد هنرستان موسیقی کشورمان می شود و بعد برای ادامه تحصیل به  کانادا می رود  . او پدرش بابک بیات را استاد اصلی خود می داند و بر این اعتقاد است که انسانها بعد از فوتشان تازه به دنیا می آیند به همین دلیل در طول گفتگو مصّر است که به جای واژه ی مرحوم بابک بیات بگوییم استاد بابک بیات ، او میگوید من یک بار مرگ را تجربه کرده ام و در اثر تصادف تا مرحله ی مرگ پیش رفته ام و مرگ را خوب میشناسم . در کارنامه ی هنریش به آهنگسازی فیلم هایی همچون سام و نرگس ،خانه دوست کجاست و عصیان می توان اشاره کرد.

 

ü      از چه زمانی وارد دنیای موسیقی شدید؟

من از سن 11 سالگی رشته موسیقی را از مقطع راهنمایی در هنرستان موسیقی کشورمان آغاز کردم تا اواسط دبیرستان اینجا بودم و بعد به کشور کانادا رفتم تا اینکه دیپلم موسیقی ام در رشته موسیقی جز(jazz) را از کشور کانادا در شهر تورنتو گرفتم.

 

ü      از اساتیدتان بگویید

استاد اصلی من استاد بابک بیات بودند که نواختن ساز را ایشان یاد من دادند . اما تحصیلات موسیقی را در هنرستان موسیقی در ایران وکانادا ادامه دادم .

 

ü      در کانادا وضعیت به چه ترتیبی  بود ؟

خیلی خوب بود چرا که من تقریبا در ایران بیشتر چیزها را آموخته بودم و از استعداد ذاتی که در وجودم بود توانستم بهره بگیرم و حتی در آنجا در اوقات بیکاری تدریس هم میکردم .

 

ü      از فیلم هایی که برایشان موسیقی ساخته اید بگویید؟

موسیقی فیلم های ساحره ، دستهای آلوده ، قرمز، دوزن، فریاد، سریال ولایت عشق( که دستیار پدرم بوده ام) و موسیقی فیلم یک علف ناقابل ،سام و نرگس و سریال آفتاب و زمین را خودم ساخته ام و همین طور فیلم های کوتاه خانه دوست کجاست و عصیان که موسیقی آنها را هم مستقلا خودم ساختم.

 

 

ü      از حامی چه خبر ، ما معتقدیم حامی با آن آهنگسازی جاودانه ی شما در آلبوم دو نیمه ی رویا به جایگاه فعلی خود در موسیقی پاپ رسید .

 

در مورد این مسئله چیزی نمیگویم ، اما من در آلبوم جدید حامی تنظیم هایی را دارم .

 

ü      کار تنظیم کننده چیست؟

متاسفانه مردم ما نمی دانند کار تنظیم کننده چیست و به اشتباه می گویند تنظیم کننده و آهنگساز ،در صورتی که باید بگویند ملودی ساز و تنظیم کننده، از هر سازی هر نتی که می شنوید کار تنظیم کننده است و ملودی ساز کسی است که تغییر نت و صدا را  روی شعر می سازد ،اما تنظیم کننده و آهنگساز کسی است که نت می نویسد ،مهمترین قسمت در موسیقی همین تنظیم کار است ، تنظیم کننده باید سواد آکامیک داشته باشد وگرنه خیلی ها هستند که اصلا موسیقی بلد نیستند ولی ملودی می سازند.

ü      جداً ؟

من می خواهم یک ایراد بگیرم و آن این است که متاسفانه در کشور ما درصد زیادی از تنظیم کنده ها سواد آکادمیک این رشته را ندارند و نت را نمی شناسند، نتی که یک معلم در اولین جلسه کلاس موسیقی یاد شاگردانش می دهد ،بسیاری ازآهنگسازها و نتظیم کننده ها نت را بلد نیستند وقتی آهنگساز های ما اینگونه اند دیگر چه انتظاری داریم و همین منجر به این می شود که روز به روز موسیقی پاپ ضعیف می شود،شعر خوب هم که نداریم شاعران ما از واژه هایی مثل عاشقتم،میمیرم برات،خودمو می کشم برات،استفاده می کنند از واژه هایی که پوچ و بی معنا هستند و عمق ندارند.

 

ü      وارد حیطه ی تخصصی من شدید ، ببینم واقعا ما شعر و ترانه ی خوب نداریم ؟

 

نه منظور من این نبود که شعر و ترانه ی خوب نداریم . منظور من این است که بیشتر ترانه ها به سمت پوچی و سطحی گری میرود و دیگر اثری از آن کلام عمیق گذشته نیست .

 

ü      و سلیقه مردم در اوضاع چقدر موثر است؟

زمانی که آلبومی از صبح تا شب با کامپیوتر در خانه ساخته می شود . ما به عنوان شنونده و یک آدم عامی نباید موسیقی شش و هشت ،رقصی یا بی هویت را گوش کنیم و به جای آن موسیقی خوب اسپانیایی گوش کنیم که هویت دارد و سالها پیش با زحمت ساخته شده و فرهنگ خاص خودش را دارد ویک اسپانیایی با احساسش آن را نواخته  و در هنگام ساخت موسیقی گریه می کند ، این موسیقی ای به انسان هدف و انگیزه می دهد.

ü      خودتان از موسیقی لذت می برید و اگر قرار بود کار دیگری بکنید چه کاری را دنبال می کردید؟

من از موسیقی لذت نمی برم من با موسیقی زندگی می کنم و بدون آن نمی توان زندگی کنم وخیلی خوشحالم رشته ام موسیقیست.

ü      از کارهای جدیدتان بگویید ؟

آلبوم جدیدی به بازار آمده به نام "حسرت فریاد" که خواننده اش" فرجام محمدی" یکی از بهترین دوستان من و پدرم هستندکه در این آلبوم شعری از آقای اهورا ایمان که من هم کار و هم شخصیت ایشان را بسیار می پسندم را ملودی سازی و تنظیم کرده ام و همین طور شعری از بابک صحرایی که ملودی از پدرم و تنظیم من است.

و درآلبوم  جدید حامی به نام "فقط نگاه می کنم" که در این آلبوم ترانه ایست به نام "گل مینا" که اسم مادرشان است و شعر از بابک صحرایی و من آهنگسازی کرده ام و پولی هم دریافت نکردم وبه عنوان هدیه به مادر عزیزشان تقدیم کردم ،اما در لیبل آلبوم که چند هزار تا هم چاپ شده، نوشتند آهنگساز( بامداد بیات،حامی) که من به رئیس شرکت گفتم که من خودم این آهنگ را ساخته ام ایشان هم حرف من را قبول دارند اما ظاهراً تعداد زیادی چاپ شده دیگر نمی توان کاری کرد من در زندگی ام هرگز چنین کاری را نمی کنم.من صدای حامی را خیلی دوست دارم ،خواننده ایست که بسیار با احساس می خواند.

و ترانه ی دیگری به نام "گل یخ" از دکتر افشین یداللهی با ملودی سازی فردین خلعتبری و تنظیم این کار را من و دوست عزیزم علی بیرنگ به  عهده گرفتیم.

ü      شعر را از ترانه جدا می دانید؟

بله ،ترانه اسیر ریتم خاصی است که از اولین واژه تا آخرین واژه باید طبق آن استاندارد پیش برود اما شعر اینگونه نیست .

ü      نام چند نفر از ترانه سرایان خوب را بگویید؟

اهورا ایمان،طهمورث پور شیر محمد،داوود بصیری و بابک صحرایی

ü      نظرتان در باره ی ترانه و وضعیت آن چیست؟

اگر ترانه خوب باشد به موسیقی نمی خورد و اگر موسیقی خوب باشد به ترانه نمی خورد.

ü      ضعف از کجاست؟

من قرار نیست بگویم همه چیز خوب پیش می رود ،شعر خوب است ،موسیقی خوب است،هیچ مشکلی نیست نه بلکه همان طور که عرض کردم ما آهنگسازهایی را داریم که حتی نت را بلد نیستند مثلا من چند ماه پیش نوازنده ای را به استدیو بردم تا ساز بزند، او گفت : بعد از تقریبا 6 ماه است که به استدیو آمده ام

ü      واقعاً؟

 

 بله اکثرا سمپلر( sampler) کار می کنند و این به موسیقی واقعی و گوش مردم لطمه می زند اگرسمپلر( sampler )کار می کنید درست و خوبش را کار کنید بعضی ازآهنگسازها حتی کتابی را که با خود دستگاه فرستاده می شود مطالعه نمی کنند چون زبان انگلیسی بلد نیستند. واز نظر من این نوعی بهانه جویی است .

ü      شما هم سمپلر( sampler ) کار می کنید؟

بله من گیگا سمپلر کار می کنم ، با کامپیوتر و روی کیبورد انجام نمی دهم ساعت ها پای پیانو می نشینم وسازهای مورد نظرم را می دانم که چه صدایی از این سازها در می آید و زمانی که موسیقی را می نویسم قبل از اینکه ضبط شود و نوازنده بنوازد می دانم موسیقی من چه خواهد شد .

ü      چقدر موسیقی گوش می دهید؟

به نظر من نه تنها یک آه

/ 0 نظر / 6 بازدید