علیرضا عصار / گفتگو

گفتگو با علیرضا عصار پیرامون آلبوم نهان مکن و همکاری با شهرداد روحانی

حتما بارها و بارها صدایش را شنیده اید . صدایی گرم و البته محکم ، در گوشه کنار این سرزمین سبز ، وقتی به کوچ فکر میکرد و رفتن به گذشتن و عشقی را به ما آموخت که تا آن زمان در هیچ مکتبی آن را نیاموخته بودیم . چندی با صدایش در شوریدگی به سر بردیم تا ما را خطاب کرد و گفت : ای عاشقان . و درس بعد را به ما آموخت( مولای عشق) درسی در مکتب سالار شهیدان حسین (ع) . و حالا باز هم صدایش را میشنویم . صدایش را ، حتما صدایش را بارها و بارها شنیده اید ...

علیرضا عصار خواننده ی مشهور و با سابقه ی کشورمان را حتما میشناسید . او با چند اثر در تلوزیون که اغلب منتسب به مضامین عرفانی بودند و در همان ابتدای احیای موسیقی پاپ در کشور پا به عرصه ی موسیقی گذاشت . اولین آلبوم او(کوچ عاشقانه بود ) که در سال 1378 وارد بازار شد و بعد آلبوم (حال من بی تو) که ترکیبی از موسیقی عرفانی و موسیقی روز بود ، در ادامه آلبوم عشق الهی را از او شنیدیم که یک اثر منحصر به فرد بود از این جهت که سکوی جهش علیرضا عصار به سمت موسیقی مطلوب و مورد نظر او بود . اما با تمام این اوصاف روح جوینده و پریشان او با این اثر نیز آرام نگشت و( ای عاشقان را) در سال 83 وارد بازار کرد که نمونه ی متکامل کاست عشق الهی بود . در ادامه از او( مولای عشق) وارد بازار شد که یک موسیقی تقدیمی به امام حسین (ع) بود . اما نکته ی مشترک بین تمام این آلبومها تنوع در نوع نگرش خواننده بود گویی او در آزمایش فضا های متفاوت هنریست . تا اینکه در آذر 85 او دست به کاربزرگی زد و آلبومی متفاوت با آنچه تا کنون از او شنیده بودیم ارائه کرد . موسیقی متفاوت با آهنگسازی متفاوت ، شهرداد روحانی اسطوره ی ایرانی موسیقی کلاسیک در ارکستر سمفونی لندن هنر مندی پر آوازه که حتی سابقه ی رهبری کنسرت های یانی را نیز داشت . بزرگترین استدیوی جهان اثری را از هنرمند ایرانی ضبط کرد که شاید سالیان سال در حافظه ی نسلهای ایرانی باقی بماند.
در حقیقت این موسقی و این تنظیم در ادامه ی آلبومهای گذشته ی عصار بود و اگر بگوییم عصار در این آلبوم خود را به تکامل رساند شاید دروغ نگفته باشیم . اما در واقع شاهد اوج جهان بینی این خواننده ی پر آوازه در آلبوم (نهان مکن) هستیم
این تفاوت در شیوه ی شکل گیری و انتخاب شعرهای خاص و قدرتمند همینطور تحول عظیم در نگرش و جهان بینی او ما را بر آن داشت تا با او مصاحبه ای در این راستا داشته باشیم.
امید است مورد توجه مخاطبین محترم سایت عروض قرار گیرد .


- با سلام خدمت شما .لطفا ازشهرداد روحانی بگوئید واینکه چه شد بعد ازیک همکاری مستمربا فواد حجازی (7 سال) روی به کارکردن با شهرداد روحانی آوردید البته شهرداد روحانی را همه می شناسند رهبر ارکستر سمفونیک لندن هستند وهمکار یانی در آکروپلیس و البته شنیده ایم که پادشاه تایلند ارکستر سمفونی کشورش را در اختیار او قرار داده ؟
سلام . آقای روحانی نه تنها درآلبوم قبلی من و با من کارنکرده بود بلکه با هیچ خواننده ای تا امروز فعالیت نکرده بود . واین آلبوم اولین باری بود با خواننده کارمی کردند من چند سالی میشود که با ایشان و خانوادشان ارتباط دارم وخیلی علاقه داشتم که باایشان کارکنم . بنا به همه دلایلی که خودتان گفتید ایشان موزیسین برجسته ای هستند ، در حقیقت تمام دنیا ایشان را می شناسند . البته باید بگویم کارکردن با آقای روحانی منافاتی با کارکردن با آقای حجازی ندارد

- از «نهان مکن » بگوئید و ازهزینه ای که برای این آلبوم خرج کردید واینکه آیا این هزینه دربازار جواب می دهد یاخیر . بعدازآلبومهای که با فواد حجازی کارکردید به یک فضای جدید با المان وساختارجدید پاگذاشتید یک موسیقی کاملاً فاخر درکنار کلامی فاخر.آیا برایتان مهم نبود که مخاطبهای عام در مورد این آلبوم چه نظری دارند ؟ واضح تر تر بگویم که آیا بازار و شرایط حاکم بر آن برای شما مهم نبود ؟
قطعاً برایم مهم است که مورد استقبال مخاطب قراربگیرد اما نه به خاطر دلایل مادی به قول معروف می گن ماگر زسربریده می ترسیدیم ، درکوچه عاشقی نمی گردیدیم، شما وقتی نوع نگاهتان به کارتان به جایی برسد که تصمیم می گیرید یک چنین کاری کنید دیگرنمی توانید به بازار فکر کنید دراین که بازار موسیقی ایران بازار خوبی نیست شکی نیست متاسفانه یکی ازدلایلش مئسله کپی رایت است اگر قانون کپی رایت را درایران داشتیم کارهایی ازاین جنس را زودتر انجام می دادم نه تنها من همکارانم هم همین طور، هرکس درحد توانش . این کار اعتقاد من بود که باید انجام می شد من موسیقی رابه این شکل دوست دارم به این شکل می پسندم وبه این شکل می بینم این هم دلیل بررد کارهای قبلی ام نیست کارهای قبلی را هم دوست داشتم واگردوست نداشتم انجام نمی دادم به هرحال برای خودم کارکردن با ارکستر سمفونی لندن وآقای روحانی یک قدم بزرگ حرفه ای بود وقتی شما می خواهید یک قدم بزرگ حرفه ای بردارید درآن مرحله به بازارش فکرنمی کنید . به هرحال با تیمی که کارمی کردیم شش آلبوم جمع کردیم اگر می خواستم همانطورادامه بدهم می توانستم ، اما می خواستم کاروقدم جدیدی بردارم. شما ازثانیه ای که تصمیم می گیرید کاری بااین شکل جمع آوری کنید نباید به بازار فکرکنید باید آن کاری را که فکر می کنید درست است انجام دهید .

- درمورد ترک ها«هویت»در آلبوم نهان مکن برایمان بگوئید؟
موضوعی که باعث ساختن ترک هویت شد مسئله ای بود که دو یا سه سال ذهن مرا درگیر خودش کرده بود . این که ما می دیدیم درگوشه وکنار جهان خلیج فارس را با عنوان خلیج عربی صدا می کنند. همیشه این که ما خودمان چه فکری می کنیم یک بحث است و ازمنظر بین المللی یک بحث دیگر. به هرحال بایداین ذهنیت درنطفه ازبین برود وقتی ما اعتراضهای سطحی کنیم وازکنارآن رد شویم به نظرمن خیلی جواب نمی دهد. شعر هویت را دکتر افشین یداللهی گفتند وبه اعتقاد من هیچ چیز جز واقعیت نیست . وقتی من شعری را انتخاب می کنم وتصمیم می گیرم بخوانم خودم راجای مخاطب می گذارم و فکر می کنم مثلاً اگر موضوع خلیج فارس مطرح شود هموطنان من دوست دارند چه بگویند نه این که چه بشنوند این دو باهم فرق می کنند من سعی می کنم حرف مخاطبم را بزنم نه این که به مخاطب حرفی بزنم.

- وقتی که آلبوم نهان مکن درآذر امسال منتشرشد خیلی ها گفتند عصار به هیچ وجه مخاطب عام رادرنظر نگرفته ودرمورد موسیقی وشعرها نظر مثبتی داشتند وایراداتاشان عموماً درملودی کار بود نظرشما درمورد این گفته ها وواکنش تان نسبت به این مسائل چیست؟
ترجیح می دهم اصلاً نظری ندهم این حرفها همیشه هست زمانی می گفتند: "عصار نمی خونه دکلمه می کنه" خیلی اهمیتی ندارد . امیداورم که مخاطبین من با این جنس موسیقی متوجه منظور من بشوند اینها نکاتی است که ازلحاظ اهمیت دردرجه چندم هستند. ضرب المثلی دردفتر دوم مثنوی معنوی هست که عامیانه اش این است که کسی ایستاده بود و یک نفرمحکم زد پس گردنش خیلی صدای بلندی داد وآن کسی که زده بود به آن شخصی که پس گردنی خورده بود گفت من یک سئوال ازتودارم به نظرتو این صدای که درآمد ازدست من بود یا گردن تو بعد گفت من اینقدر درد دارم که فرصت نمی کنم به این فکر کنم که صدا از گردن من بود یا دست تو، توکه درد نداری برو به این چیزها فکر نکن ؛ من اصلا دنبال ملدوی قشنگ نیستم من تا روزی که احساس کنم کاری که انجام می دهم به باورها واعتقادات شخصی ام آسیب نمیزند همه چیز درست است.اما روزی که برخلاف باورهای شخصی ام حرکت کنم آن روز روزی است که به این ایرادها واعتراض ها فکر می کنم. قبول دارم این کار ملودیک نیست ولی آیا این اهمیتی دارد که ملودیک نیست . فرض کنیم خیلی ملودیک بود اما پیامی درآن نبود اگر این دوتارا بگذارند کنارهم من قطعاً بازهم دنبال همین می روم من دنبال ملودی قشنگ نیستم ملودی وتنظیم فقط به زیباتر شدن پیام کمک می کند.


- ترانه هایتان را برچه اساسی انتخابی می کنید؟ (براساس تفکریا سیاست خاصی آیا شهرداد هم دراین امر نظر می دهد؟) چرا که وقتی به موسیقی می دهیم نوع تنظیم آن به گونه ای است که از آن به نام موسیقی افکتیو تعبیر می شود یعنی تنظیم براساس مفهوم واژه ها صورت می گیرد؟
شعرها را همیشه خودم انتخاب و آهنگ سازی می کنم و آقای روحانی هم تنظیم می کنند اما این نکته هم برای خودم هم جالب بود که ایشان شعر درتنظیمشان اعمال کرده بودند کلمه به کلمه ی چشمه خورشید را گوش کنید هرآنچه شاملو گفته ومن خوانده ام آقای روحانی درموسیقی شان اجرا کرده اند .

- خیلی ها می گویند شما درکارهایتان تیمی عمل می کنید با هر آهنگ ساز وشاعری کار نمی کنید خیلی از شاعران وآهنگ سازها خوب کار می کنند و می خواهند با شما کارکنند اما شما ترجیح می دهید با آهنگ ساز وشاعر خاصی کار کنید؟
شما برای کار ازجنس کار ما باید ازنظر ذهنی به گروه نزدیک باشید فکرتان نگرشتان به هم نزدیک باشد تا بتوانید حرف همدیگررا بفهمید ودلیل این که خیلی تنوع درانتخاب ندارم همین است که کسانی که با آنها کارمی کنم حداقل ازنظر فکری به هم نزدیک هستیم ودلیل دیگری ندارد.


- ما ازشما آلبوم های کوچ عاشقانه وحال من بی تو را داشتیم بعد عشق الهی با آن فضای عرفانی خاص البته درهمان آلبوم خیابان خوابها بود که بسیار اجتماعی بود کارهای تی نیج (خیال نکن ) اولین ترانه منفی بعداز انقلاب بود ، بعد کاست ای عاشقان که آن هم متنوع بود چه می شود که یکباره از آن سبک جدا می شوید وبه این سبک روی می آورید که آن را اوج جهان بینی شما می دانند و یک سبک خاص آیا دلیلش این بود که شما از ناحیه مخاطب هایتان مطمئن بودید؟
همه گفته های شما درست است ،غایت آرزوی من این است که همه اینها را متوجه شوند خیلی از آن کارها غایت ذهنی من نبوده ما به دنبال جذب دوست بودیم برای صحبت کردن خیلی ها هم آن موقع به من می گفتند وقتی من ترک «خیال نکن» را خواندم ولی ما 7 سال کار کردیم دوستانمان را پیدا کردیم حالا سر همان مسائلی که دوست داریم صحبت می کنیم .

- پس شما برایتان تعداد مخاطب مهم نیست؟
هیچ خواننده ای نمی تواند بگوید که تعداد مخاطب برایم مهم نیست تعداد مخاطب برای من خیلی مهم است ببینید وقتی من در اتاقم نشستم کار می سازم وقتی پشت پیانو نشستم و لحظه ای که مثلا با شعر مولانا ارتباط برقرار می کنم فکر می کنم محصول این خلوت عشق را در آینده 40 میلیون نفر می شنوند وبعد مخاطب به من می گوید فهمیدیم چه گفتی این برای من خیلی مهم است. اینکه مخاطب بداند من چه گفتم و منظور مرا بفهمد خیلی بزرگ تر از تعداد مخاطب است اما اینکه شما بگویید من اینقدر مخاطب دارم و بعدش اصلا مهم نیست چه اتفاقی بیفتد نه من اصلا قبول ندارم برام مهم است که بعدا چه اتفاقی می افتد .

- چرا بسیاری آثاری که درکنسرتهایتان اجرامی کنید؟ آیا به دلیل اخذ مجوز است یا نه؟
دلیل خاصی نداره بعضی ها دلیش مجوز است بعضی اوقات هم ما یک کاری را می سازیم ودر کنسرت هم هست و بعد نظرمان تغییر می کند یا بافت کاست تغییر می کند


- حرف آخر؟
حرفی ندارم ما همه را دوست دارم امیدوارم همه هم ما رو دوست داشته باشند.

تهیه و تنظیم : مهدی موسوی
عکاس : راضیه غنجی / بهمن ماه ۱۳۸۵

 لینک این گفتگو در سایت عروض

علیرضا عصار

علیرضا عصار ، مهدی موسوی در دفتر ایشان حوالی پل مدیریت

/ 0 نظر / 7 بازدید