مهرداد نصرتی / گفتگو

ازم نخواه با تو بمونم ، تو هیچی از من نمی دونی

گفتگو با مهرداد نصرتی - آهنگساز

 

اشاره ای در رابطه با مهرداد نصرتی :

دوران آکادمیک به خصوصی را نگذراند ، کم کم با کار تئاتر آشنا شد و سال 1366 کار موسیقی تئاتر انجام داد ، از همان سال تا 1370 کار کودک انجام می داد و در  (1370) اولین جایزه را در زمینه آهنگ سازی دریافت کرد و در سال 1366 هم بهترین نوازنده ی ساکسیفون در ایران شناخته شد (آنزمان در مقطه راهنمایی درس می خواندم ) سال 1370 برایش خیلی جالب بود و کارهای نویی در موسیقی کودک انجام می داد یعنی این که از موسیقی ایرانی گرفته تا فولکلور و موسیقی راک ، جاز و موزیک هایی از این دست را با موسیقی کودک تلفیق  می کرد . سال 1372 مجددا به تهران آمد و با تلویزیون از سال 1370 بعه صورت مستمر کار کرد و همکاری های متعددی با سازمان داشت و کار موسیقی برای رادیو و فیلم انجام داد . شاخص ترین آنها محدود به چند سال اخیر بوده و معروف ترین آثار مهرداد نصرتی برنامه های کوله پشتی ، جزر و مد و ... بود . در زمینه ی موسیقی فیلم هم با آقای علیرضا امینی (دانه های ریز برف) که یکی از کارهای شاخص آن دوران یعنی سال 82 یا 83 بود  هم کاری داشت .که در جشنواره های متعدد بین المللی شرکت داده شد و جایزه های زیادی گرفت ، موسیقی متن ساکنین سرزمین سکوت را برای آقای سامان سالور ساخت و بعد هم که موسیقی پاپ آزاد شد و از سال 76 در این زمینه دخیل شد .

آخرین فیلم سینمایی که مهرداد کار کرد فیلم سربلند بود که با سعید تهرانی کار کرد که تا پایان ماه رمضان هم اکران میشد .

 

سلام آقای نصرتی ، در ابتدا با چه کسانی کار کردید ؟

سلام . با ناصر عبدالهی شروع کردم بعد یکی دو کار تلویزیونی انجام دادیم و با صدا و سیما کار می کردیم بعدش هم با آقای حمید غلامعلی و آقای مختاباد کار ضبط کردم.

اما کم کم روال عوض شد ، رنگ و لعاب عوض شد خودم خیلی دوست داشتم آلبوم کار کنم و بخوانم . بعد دیگر به صورت مستمر در آلبوم دوستان ، کار با برنامه های تلویزیونی ، مسابقات هفته به هفته ، فیلمی هم با آقای علی شوقیان کار کردیم با عنوان روز طولانی . عموماً کارهای من در همین زمینه ها بود تا شاخص ترین ترانه ام در  سال 82 بود که ترانه ی یه مسجد را با صدای امیر تاجیک ضبط کردم و این برای من سکوی پرتابی بود و نقطه ی عطفی در کار موسیقیم . این ترانه اقبال خوبی پیدا کرد و از آن به بعد دیگه با امیر کار دیگری انجام ندادم ولی آن ترانه خیلی حائز اهمیت بود بعد بیشتر وقتم را با ناصر عبدالهی سپری می کردم با ایشان ترانه های زیادی ساختم که متاسفانه بخش اعظمی از آنها به علت فوت ایشان ضبط نشد.

 

در کدام یک از آلبوم های ناصر عبدالهی  با ایشان کار کردید ؟

آلبوم بوی شرجی ، هوای حوا  و آلبوم ماندگار ترانه ای که در آلبوم بوی شرجی ، زلف رها شعری از آقای یوسفعلی میرشکاک که تنظیم آن را من و ناصر با هم انجام دادیم ، آلبوم هوای حوا ترانه ی بی همتا را کار کردم با شعر آقای مهدی کریمی منسوب و در آلبوم ماندگار ترانه ی راز با شعر خانم نیلوفر لاری پور ، ترانه ی خونه با شعر آقای مهدی محتشم . ترانه مهرعلی و زهرا با شعر آقای فرزاد حسنی .

 

وبرنامه ی کوله پشتی ؟

کاربا آقای رضا صادقی در برنامه ی کوله پشتی خیلی برایم حائز اهمیت بود چون کار خیلی خوبی بود و خیلی مورد اقبال عموم قرار گرفت ، اینها کل چیزهایی بود که یادم می آمد .

 

امسال با احسان خواجه امیری همکاری کردید ؟

با احسان خواجه امیری در آلبوم هوای تازه کار کردم . در این آلبوم 5 ملودی به  ایشان دادم با ترانه ها یی از حسین متولیان ، امیر پیر نهان ، خانم ها عاملی و مونا برزویی . فکر کنم این آلبوم  پر سر و صدا ترین آلبوم سال 87 باشد .

 

چه سازهایی را می نوازید ؟

من ابتدا با ساز فلوت شروع کردم که به آن فلوت پیکولو می گفتند بعد سازهای بادی را به شکل آماتور کار کردم مثل ترمپت ، کلاریمت ولی ساکسیفون رو خیلی خوب زدم ، ساکسیفون تنور ، آلتو و سوپرانو. بعد دیگر کم کم شرایط موسیقی عوض شد و با موسیقی الکترونیک آشنا شدم ، کیبورد ، پیانو و این روز ها هم به خاطر استفاده از ساز راحت و دوست داشتنی گیتار برای موسیقی پاپ با گیتار عجینم و از این ساز استفاده می کنم . برای من بیشتر ساخت موسیقی  اهمیت دارد  تا نوازندگی . یعنی بیشتر آهنگ ساز و تغذیه کننده هستم تا نوازنده . . .

 

در مورد اجراهای زنده ای که داشتید توضیح دهید ؟

اجرایی را که می توانم نام ببرم کنسرتی بود که با ناصر عبدالهی در سالن میلاد انجام دادیم فکر می کنم سال 1382 بود که من مهمان این کنسرت بودم و ناصر برنامه ی اصلی را  اجرای کرد و همان ترانه ی خونه که در آلبوم ماندگار هست را با هم خواندیم و کنسرتی هم در همدان داشتیم در دو شب .

 

گفتید ترک هایی را با ناصر اجرا کردید ولی هنوز عرضه نشده ؟

نه متاسفانه ضبط نشده . البته  یک سری کارهایی دارم که خود ناصر با گیتار خوانده و شعرهاش را خودش سروده و یا شعر از حفظ یا از آقای سپانلو است که ممکن است در کارهای بعدی ناصر از آنها استفاده کنیم .

 

در زمینه ی آموزش هم فعالیت داشتند ؟

نه من به هیچ وجه در زمینه های آموزشی فعالیت نکردم بیشتر وقتم را صرف مولودی سازی کردم و به خاطر همین  انجمنی کوچک دارم به نام سرایش .

 

با بهرام بیضایی هم کار کردین ؟

بله به صورت اتفاقی برای ساختن موسیقی متن  فیلمی از پشت صحنه ی فیلم هاشان از من دعوت کردند از شاید وقتی دیگر تا سگ کشی که این افتخار نصیب من شد .

 

تئاتر چطور ؟

کاری با قطب الدین صادقی انجام دادم . با عنوان زنان صبرا مردان شتیلا ، 7 قبیله گمشده ، آرش ، خط عشق  با آقای نصرالله قادری هکاری داشتم و با ایشان به جشنواره هند رفتیم و همچنان دو اثر دیگر با ایشان کار کردم که یکی از این کارها با عنوان کوچه عاشقی در تالار سنگلج در حال اجراست و تا عید امسال نیز ادامه خواهد داشت  . و در کل حدوداً 190 موسیقی تئاتر دارم .

 

تا امروز با کدام ترانه سراها کار کردید ؟

آقای مجید افشاری ، خانم فریبا فدایی ، خانم مریم اسدی ، شایا تجلی ، آقای اهورا ایمان و خانم نیلوفر لاریپور ، حسین متولیان ، مونا برزویی ، امیر پیرنهان و خانم عاملی

 

نسبت به شماره ی گذشته ی سایت پیله ها ی شیشه ای گویا نقدی داشتید ؟

فعلاً هیچ نظری در این رابطه ندارم .

 

معتقد نیستید که ترانه کهنه می شود ؟

نه به هیچ عنوان ، چون ترانه ماندگار این قابلیت را دارد که با استفاده از ابزار موسیقی روز بتواند خودش را درست به شنونده هایش ابراز کند .

 

چرا مهرداد نصرتی با حامی ، نیما مسیحا ، مانی رهنما  و ...کار نمی کند؟

نه من با این فرمت صدا ها عموماً ارتباطی نداشتم .

 

در خلال حرفهاتان گفتید با یک سری صداهای خاص کار می کنید . چه دلیلی میتواند داشته باشد؟  شما نمی توانید برای آنها بسازید یا باآنها کنار بیایید  یا آنها نمیتوانند با شما کنار بیایند ؟

 

منظورتان صداهای تازه و امروزیست؟

 

مثلا شما با مانی رهنما کار نمی کنید که یک صدای پاپ جا افتاده است؟

بگذارید از سوءتفاهم جلوگیری کنم . نیما مسیحا ، حامی ، مانی و ... خواننده های بسیار خوبی هستن و اصلا کار با آنها لذت بخش هم هست  . ولی این اتفاق برای من هنوز شکل نگرفته که به صورت خاص با این هنرمندان همکاری کنم .

 

و ترانه ی رپ ؟

ببینید موسیقی رپ موسیقی ماندگاری نیست و فقط یک شیوه است این در حالیست که در جهان موسیقی هدفمندیست اما در ایران  ایران موسیقی پارا المپیک موسیقیدانان است . به طور مثال ، موسیقی پاپ روزی درگیر شش و هشت شد با حظور شادمهر. همه  بلافاصله در هر آلبومی 6 یا 7 تا کار شیش و هشت اجرا کردند و بعد یکدفعه طیف عوض شد و موسیقی تکنو ، ترنس با افکت اتوتیون که افکت معروفیست  طیف غالب شد .کم کم موسیقی رپ امد حالا ما درگیر این  شدیم .

 

در این خلال شما کار خودتان را می کردید و توجهی به موج های پیرامونی نداشتید

دقیقا. سبکی که استاد واروژان ، بابک بیات ، آقایان چشم آذر ، آندرانیک ،آقای سیاوش قمیشی دارند در حقیقت سبک مورد علاقه ی من است . موسیقی روز ( ساسی مانکن ) برای بچه ها حتما جذاب است اما با من یکی نیست من هیچ وقت به عنوان آهنگ ساز کار ساسی مانکن را در برابر کار خودم تائید نمی کنم گرچه جامعه به آن هم نیاز دارد . یاس ، هیچکس، محسن نامجو همه ی اینها سرچشمه گرفته از مشکلات جوانان امروز است که چنین ترانه هایی خوانده می شود که مخصوص طیف افسرده و بی هدف جامعه است و هیچ کس آن را تایید نمی کند .

 

برسیم به آلبوم فصل تازه اثر احسان خواجه امیری ، در مورد کارهایی که در آلبوم ایشان دارید توضیح می دهید ؟

اولین چیزی که باید در مورد احسان بگویم این است که او بسیار هنرمند باهوش و زیرکی است . این باهوش بودنش را به چند دلیل می گویم . اول اینکه کاری را  برای خواندن انتخاب می کند که شعر مناسبی داشته باشد . و بعد تلفیق ملودی و شعر را دقیقاً مد نظر قرار میدهد چرا که خودش هم موزیسین موفقیست.

 

ملودی ها را شما ساختید و  تنظیم نکردید در آلبوم ؟

احسان خواجه امیری به دلیل اینکه امسال احساس می کرد باید  مقداری تغییر و تحول در ملودی هایش به وجود آورد با من تماس گرفت و از من کار جدید خواست .من هم گفتم بیاید با هم صحبت کنیم و کار جدیدی که اماده داشتم و مال چند سال قبل بود یعنی دقیقا یکی از کارهای این مجموعه که از امیر پیرنهان بود و من فکر می کنم تقریبا 3 سال پیش ساختم . این کار را  وقتی برای احسان خواندم گفت من حتما این کار را می خواهم و همین طور باقی کار ها را شنید و چند مورد را انتخاب کرد .

خواجه امیری  برایش خیلی جالب بود ملودی هایی که من به او دادم با روحیه و صدای او بسیار سازگار است .

 

تخصص شما ملودی سازیست ، و من با ملودی های حسی شما بیشتر ارتباط بر قرار میکنم ، و این طبیعی بود که در ملودی سازی به خواجه امیری کمک کنید .

بله در این مجموعه تنظیم ها را خود احسان و یک بخشی را  علی ثابت انجام دادند  .

 

/ 0 نظر / 12 بازدید